Szanowny Kliencie

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Polityka prywatności Akceptuję

Czas na łyżwy

Opracowała: dr Agata Gaździńska

Jazda na łyżwach może być genialną zabawą, a jednocześnie świetnym treningiem aerobowym. Akurat ten sport zimowy można uprawiać w miastach, wystarczy znaleźć kryte lub odkryte lodowisko. Nie trzeba wyjeżdżać w góry, jak w przypadku jazdy na nartach czy snowboardzie. Jazda na łyżwach to jeden ze sportów zimowych, który świetnie wpływa na sylwetkę. Godzinna jazda do wydatek energetyczny rzędu od 300 do 800 kcal, w zależności od intensywności. Godzina gry w hokeja to ok. 600 kcal. Regularna jazda na łyżwach w okresie zimowym jest więc świetnym sposobem na redukcję lub kontrolowanie masy ciała. W czasie jazdy na łyżwach angażowane są mięśnie całego ciała, szczególnie nóg i pośladków, ale także tułów, brzuch i obręcz barkowa. Z tego względu trzeba postawić na trening ogólny. Nie bez znaczenia są ćwiczenia równoważne. Można przeprowadzić je na niestabilnym podłożu, piłce, jednej nodze, a nawet wykonywać proste ruchy z zamkniętymi oczami. Dzięki temu nie tylko uda się nam sprawniej poruszać po lodzie, ale przede wszystkim zminimalizujemy ryzyko kontuzji, o które na lodzie nietrudno. najlepiej ćwiczyć 3–4 razy w tygodniu po 30 minut, aby przygotować się do aktywnego sezonu na łyżwach.

Z jazdą na łyżwach wiąże się wiele zalet, również tych zdrowotnych. Wpływa ona m.in na:

  • Poprawę wydolności fizycznej organizmu
  • Poprawę elastyczności stawów
  • Rozbudowę masy mięśniowej, szczególnie kończyn dolnych
  • Poprawę metabolizmu
  • Wspomaga pracę układu krążenia
  • Poprawia sprawność umysłową oraz nastrój

Dieta osób uprawiających sporty zimowe powinna być odpowiednio kaloryczna, rozgrzewająca i wspomagać regenerację organizmu w okresie powysiłkowym. Tuż po wysiłku na świeżym powietrzu idealnym posiłkiem jest odżywcza i sycąca zupa. Zupy szybko rozgrzewają, ale też dzięki wykorzystanym do ich przyrządzenia warzywom mogą być cennym źródłem witamin i składników mineralnych. Poza tym, jeśli organizm przez wiele godzin narażony jest na zimno, warto wybierać potrawy z cynamonem, imbirem, chilii, kurkumą oraz rozmarynem. Przyprawom tym przypisuje się właściwości rozgrzewające. Oprócz wody mineralnej w warunkach niskich temperatur wskazane jest picie ciepłych napojów takich jak herbata czy napary ziołowe, które chronią przed wychłodzeniem ciała.

 

 

 

PDF

Galeria zdjęć