Szanowny Kliencie

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Polityka prywatności Akceptuję

Mleko czekoladowe a regeneracja po treningu

Opracowała: d. n. med. Izabela Grabowska

Odpowiedni posiłek po treningu (szczególnie jeśli w ciągu dnia są dwie jednostki treningowe) ma kluczowe znaczenie w procesie regeneracji, a więc odbudowie zapasów glikogenu mięśniowego, syntezie białek mięśniowych oraz uzupełnieniu płynów i elektrolitów utraconych wraz z potem. Dlatego też wydaje się, że mleko czekoladowe zawierające węglowodany, białko, jak również wodę, składniki mineralne (m.ni. wapń, magnez), witaminy (m.in. D) i inne substancje bioaktywnie czynne (m.in. polifenole, kofeina, teobromina) może spełniać kryteria idealnego napoju regeneracyjnego.

Kakao jest bogatym źródłem wielu substancji mających pozytywny wpływ na zdrowie,  a jednym z jego najcenniejszych składników są polifenole, w tym przede wszystkim flawonoidy, które:

 - wykazują działanie antyoksydacyjne,

- zmniejszają agregację płytek krwi,

 - obniżają ciśnienie tętnicze krwi,

- korzystnie wpływają na profil lipidowy,

- obniżają stan zapalny,

- zmniejszą insulinooporność,

- poprawiają pamięć, w tym zmniejsza ryzyko demencji, a także

- stymulują wydzielanie endorfin w mózgu co powoduje uczucie przyjemności i szczęścia.

Kakao jest również dobrym źródłem magnezu, który jest niezbędny m.in. w procesie metabolizmu węglowodanów, białek i lipidów, a także w przewodnictwie nerwowym
i prawidłowym skurczu mięśni. Największe ilości kakao znajdują się w ciemnej, gorzkiej czekoladzie.                      

Z tego też względu napój przyrządzony na bazie mleka i kakao lub gorzkiej czekolady może wspierać procesy regeneracyjne po wysiłku, a także bezpośrednio stymulować ośrodkowy układ nerwowy (dzięki zawartości kofeiny i teobrominy). Może być zatem stosowny jako alternatywa dla innych napojów czy przekąsek po treningu, jak również w jego trakcie. Jednocześnie wskazane są dalsze badania o wysokiej jakości z większą grupą badanych osób dotyczące skuteczności zastosowania mleka czekoladowego podczas regeneracji, jak i w czasie trwania wysiłku fizycznego.

Piśmiennictwo:

1. Massaro M., Scoditti E., Carluccio M.A., Kaltsatou A., Cicchella A. Effect of Cocoa Products and Its Polyphenolic Constituents on Exercise Performance and Exercise-Induced Muscle Damage and Inflammation: A Review of Clinical Trials. Nutrients, 2019, 11(7), E1471,

2. Amiri M., Ghiasvand R., Kaviani M., Forbes S.C., Salehi-Abargouei A. Chocolate milk for recovery from exercise: a systematic review and meta-analysis of controlled clinical trials. Eur J Clin Nutr, 2019, 73(6), 835-849,

3. Decroix L., Soares D.D., Meeusen R., Heyman E., Tonoli C. Cocoa Flavanol Supplementation and Exercise: A Systematic Review. Sports Med, 2018, 48(4), 867-892

 

 

 

 

 

 

 

PDF

Galeria zdjęć