Szanowny Kliencie

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Polityka prywatności Akceptuję

Warzywa i owoce naturalny lek na odporność

Opracowała: mgr Ewa Sypnik-Pogorzelska

Sezon przeziębieniowy w pełni. Wokół nas coraz więcej kaszlących i przeziębionych ludzi a ty zastanawiasz się jak możesz wesprzeć swój organizm w walce z wirusami i jak wzmocnić go na zimę?

Rynek farmaceutyczny  proponuje mnóstwo suplementów i prostych sposobów na walkę z wirusami i odporność. Reklamy kuszą syropkami, pastylkami i żelkami pełnymi syntetycznych witamin ale też cukru i konserwantów. Czy jest Ci to potrzebne, czy tego potrzebuje twój organizm?

Zadbaj o zdrowie  w naturalny sposób

Odporność naszego organizmu budujemy latami. Jest to proces. Dlatego ważne aby SYSTEMATYCZNIE  dostarczać odpowiednią ilość energii (dopasowaną indywidualnie dla każdego), witamin i minerałów ale też dobrej jakości białka, tłuszczów i węglowodanów, PRZEZ CAŁY ROK a nie tylko przed sezonem jesienno zimowym.

Jeśli masz dobrze odżywiony organizm, to masz organizm silny i przygotowany do walki z wirusami!

Dlatego w swojej diecie zadbaj  o regularność posiłków, stabilny dowóz energii z różnych źródeł i  najwyższą jakość pożywienia oraz aktywnaość fizyczną. W Twojej diecie nie może zabraknąć również ważnych produktów tzw.: naturalnych farmaceutyków, które zawierają lecznicze i odżywcze substancje naturalnie występujące w przyrodzie czyli produktów o korzystnym działaniu, wspierającym organizm w walce z wirusami i bakteriami, produktów, które mają działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Ziół, przypraw i produktów które wzmacniają naczynia krwionośne oraz produktów, które wspomagają wzrost dobroczynnej mikrobioty jelitowej, która zgodnie z aktualnym stanem wiedzy wpływa na szczelność jelit, wchłanianie i  pracę układu immunologicznego.

Synergia działania

Najlepiej spożywać substancje odżywcze w postaci jak najbardziej naturalnej, urozmaicając i łącząc różne składniki w posiłku tak, aby jak najlepiej wykorzystać moc substancji aktywnych biologicznie. Jest to tak zwany efekt synergii, czyli uzupełniania się składników i wzmacniania aktywności danej substancji.

Okazuje się, że pojedynczy składnik wyizolowany z danego produktu ma słabsze działanie na organizm niż pełnowartościowy produkt spożywczy. Dlatego ostatnio modne duże dawki witaminy C w postaci syntetycznej mogą mieć gorsze działanie niż np. koktajl z natką pietruszki, pomarańczą i odrobiną oleju lnianego.

Zwróć uwagę w swojej diecie na systematyczne spożycie takich produktów jak:

  • Czosnek - to naturalny antybiotyk. Dzięki związkom siarkowym - allicynie, hamuje rozwój bakterii ale nie niszczy przy tym naturalnej mikroflory jelitowej jak ma to miejsce w przypadku typowych antybiotyków. Zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego. Skutecznie też broni organizm przed pasożytami układu pokarmowego.
  • Cebula - podobnie jak czosnek zawiera związki siarki w postaci – fitoncydy i działa antybakteryjnie i antyseptycznie. Cebula czerwona jest doskonałym źródłem kwercetyny, zawiera także antocyjany, głównie z grupy cyjanidyn- czerwony barwnik roślinny nadający cebuli charakterystyczny kolor. Antocyjany korzystnie wpływają na wzrok i wzmocnienie naczyń włosowatych. Występujące w tym warzywie związki flawonoidowe są bardzo silnymi przeciwutleniaczami, dlatego regularne spożycie cebuli może ograniczyć występowanie takich chorób jak zawał serca, niektóre nowotwory i miażdżyca.
  • Kurkuma - zawarta w niej kurkumina to jeden z aktywnych przeciwutleniaczy o właściwościach przeciwzapalnych, regeneracyjnych i przeciwnowotworowych. Ma korzystny wpływ na poziom cholesterolu oraz cukru we krwi oraz działanie przeciwdepresyjne. Kurkuma jest ponadto bogata w wapń, żelazo, potas i sód oraz witaminy z grupy B. Kurkumę warto jadać w obecności ostrej papryki lub z czarnym pieprzem- zwiększasz w ten sposób jej biodostępność.
  • Chili - zawiera duże ilości kapsaicyny, która korzystnie wpływa na produkcję hormonów szczęścia  (endorfin), ma także właściwości przeciwzapalne, antyrakowe i wspomagające układ krążenia poprzez obniżanie poziomu cholesterolu oraz triglicerydów. Obecne w papryczce luteolina i mirycetyna hamują rozwój reakcji zapalnej, regulują poziom cukru we krwi.
  • Chrzan - obecne w nim glikozydy siarkocyjanowe nadają charakterystyczny piekący smak i ostry zapach ale to również dzięki nim  chrzan ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze oraz wirusobójcze. Obecny w chrzanie lizozym i alkohol fenyloetylowy to substancje, które powodują, że chrzan działa jak antybiotyk.
  • Kiszonki – zawierają kwas mlekowy, który reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, oczyszcza organizm i wzmacnia system odpornościowy chroniąc przed chorobami. Bakterie kwasu mlekowego pomagają też w syntezie witaminy K i są bardzo dobrym źródłem naturalnej witaminy C.
  • Miód – również ma działanie prozdrowotne. Obecny w nim lizozym, inhibina i apidycyna mają działanie bakteriobójcze. Pamiętaj aby spożywać go systematycznie ale w małych ilościach bo jest bardzo kaloryczny.
  • Imbir - dzięki olejkom eterycznym: gingerolu i zinferonu ma działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe,  przeciwbakteryjne i wykrztuśne.  Imbir łagodzi kaszel, działa przeciwbólowo i przeciwgorączkowo.

Podane wyżej produkty używaj systematycznie w małych ilościach i najlepiej przez cały rok.

  • Zmiażdżony czosnek dodawaj do dresingów, sałatek, past czy sosów warzywnych.
  • Do herbaty - nie tylko zimą - dodawaj starty imbir, kurkumę, goździki i plaster pomarańczy. Odrobina miodu urozmaici smak, ale pamiętaj aby dodawać go nie do wrzątku bo straci swoje właściwości.
  • O chrzanie pamiętaj nie tylko przy wielkanocnym stole-  kanapka z dobrą szynką i łyżką ostrego chrzanu na pewno udrożni drogi oddechowe i wesprze odporność!  

 

 

PDF

Galeria zdjęć